KIJK OP HET FORT

Fort van Hoofddorp biedt bezoekers een belevingsconcept, bestaande uit o.a. een podcast, diverse informatie voorzieningen en educatieve activiteiten die je als belangstellende, gezin, schoolklas of bedrijf kunt beluisteren, bekijken en doen. Stichting OTO heeft de opdracht hier uitvoering aan te geven.

CONTACT: 023-5316222 / info@stichtingOTO.nl

Het Fort bij Hoofddorp is – als onderdeel van de Stelling van Amsterdam – opgenomen op de provinciale monumentenlijst van de provincie Noord-Holland en staat sinds 1996 op de Unesco Werelderfgoedlijst.

Niet alleen als onderdeel van de Stelling, maar ook in vergelijking met andere forten uit de Stelling is het fort een bijzonder voorbeeld van militaire bouwkunst. Het markante Fort bij Hoofddorp (gebouwd tussen 1895 en 1907) is één van de weinige forten met vrijstaande hefkoepelgebouwen en een enkele keelkazemat. De caponnière aan de fortgracht is in deze gietstalen uitvoering uniek, evenals de verlengde poternen die de begane grond met het hoger gelegen terreplein verbinden.

Over het ‘Fortpad’ wandel je langs negen gemarkeerde punten in het cultuurlandschap waarbij de historische en culturele waarden van het fort en de omgeving op directe of indirecte wijze zichtbaar worden gemaakt. De wandeling eindigt in het Openluchttheater waar schoolvoorstellingen kunnen worden bezocht.