Achtste-groepers huilen niet

Naar het bekende boek van Jacques Vriens
De voorstelling (8+) is overladen met lof! De muziek- theatervoorstelling Achtste-groepers huilen niet gaat over het vieren van de herinnering. Over gedeelde hoogte- en dieptepunten. En over alles wat je nooit meer wilt vergeten.

Hoewel ze al dik in de twintig zijn, spreken Joep en Elise elke vijf jaar af op het plein van hun oude basisschool. Om herinneringen op te halen aan hún groep 8: het jaar waarin ze met de hele klas op kamp gingen, de Cito-toets moesten doen en heftige ruzies keihard werden uitgevochten. En het jaar van het spannendste voetbaltoernooi ooit. Maar vooral het jaar waarin hun klasgenootje Akkie ernstig ziek werd…

Het boek van Jacques Vriens behoort al jarenlang tot de favorieten tijdens de Nationale Voorleeswedstrijd. Het boek verscheen tien jaar geleden en werd in 2000 bekroond door de Nederlandse Kinderjury. Jacques Vriens (1946) is een van de bekendste en meest succesvolle auteurs van kinderboeken in Nederland.

Regie: Pepijn Cladder
Cast 1: Ida van Dril * Theun Plantinga
Cast 2: Sophie van Oers (bekend van Voetbalvrouwen) & Arjen Arnoldussen

Deze productie is mede mogelijk gemaakt door: Amsterdams Fonds voor de Kunsten, Stichting Kinderpostzegels, VSB Fonds, Provincie Limburg, SNS Reaal, Elise mathilde, Normafonds, Ars Donandie, Janivo Fonds, Madurodam Fonds.

Achtste-groepers huilen niet is een voorstelling voor scholen en theaters met muziek van Arthur Umbgrove’s cd Stilte Opname. Deze cd werd in 2009 gepresenteerd. Birgit Schuurman en Arthur Umgrove zingen liedjes naar verhalen van patientjes van het Emma Kinderziekenhuis. Deze liedjes zijn onderdeel van de voorstelling.

De voorstelling Achtste-groepers huilen niet is gerealiseerd door Theater in School in samenwerking met het AMC.