VISIE

Stichting OTO gelooft in kunst als educatief medium en theater en erfgoed in het bijzonder. Het is een middel om je te laten kijken voorbij dat wat je op het eerste oog ziet, tussen de regels door lezen en luisteren. Leren door te ervaren en voelen.

Stichting OTO gelooft dat theater en cultuur je in beweging zet, juist door er bij stil te staan én te kijken, ook naar de omgeving waar je opgroeit…, dan kom je vérder. Ons logo duidt de ogen waarmee je kijkt en is tevens een fiets, die je op eigen kracht in beweging kan zetten én zelf kan sturen.

Theater en erfgoed maken wij toegankelijk voor álle leerlingen van 4 tot en met 18 jaar hun ouders en docenten in het Nederlands onderwijs.

MISSIE

Dit doen wij door theater en erfgoed als educatief middel structureel onderdeel te laten uitmaken van het curriculum in zowel primair als voortgezet onderwijs en MBO. Waarbij de culturele activiteiten je laten ervaren wie je bent in de context van waar en met wie je opgroeit. Stichting OTO heeft drie kernactiviteiten die ieder op hun eigen wijze bijdragen aan deze doelstelling:

1. Theater in School is de landelijke georiënteerde verkoopafdeling van de stichting. We bieden persoonlijk advies en verzorgen de verkoop van educatieve voorstellingen aan scholen en theaters. Ons aanbod sluit aan op de leerplankaders en eindexamentermen. We verkopen zowel onze eigen producties als producties van andere makers.

In opdracht van het UNESCO Wereld Erfgoed Fort van Hoofddorp programmeren wij educatieve voorstellingen in het fort.

2. Daarnaast ontwikkelen en produceren we zelf:
– toegankelijke voorstellingen en workshops
– kennismateriaal (lesmateriaal)
– leerlijnen (meer informatie: link volgt)

Op deze manier maken we een cultuurervaring met educatieve verwerking mogelijk voor een grotere groep kinderen, gedurende hun gehele schooltijd.

3. In opdracht faciliteren wij lokale samenwerkingen die theater en erfgoed stimuleren, denk aan thematische festivals, jaarprogrammering voor instellingen om hun doelgroep te bereiken, lokale producties. Zo stimuleren wij Hoofddorpse scholen een bezoek aan het openlucht theater in het locale fort te brengen en produceren wij daar locatie theater gerelateerd aan de historische context an de locatie.

Al onze projecten worden allemaal voorzien van duurzaam ontwikkeld lesmateriaal zodat ze ook landelijk ingezet kunnen worden bij het ontdekken en ervaren van de eigen geschiedenis.