KIJK OP HET FORT

Fort van Hoofddorp biedt bezoekers een belevingsconcept, bestaande uit o.a. een podcast, diverse informatie voorzieningen en educatieve activiteiten die je als belangstellende, gezin, schoolklas of bedrijf kunt beluisteren, bekijken en doen. Stichting OTO heeft de opdracht hier uitvoering aan te geven.

Podcast
Lekker luisteren doe je hier. Ontdek de verhalen van de verzonnen bewoners van het fort: Officier Leeghwater, Kokkin Ans & Maatje.

Podium
Onze theaterafdeling: Theater in School, verzorgt de theatereducatie voor het Fort van Hoofddorp. Boek je voorstelling bij  Theater in School en laat deze spelen in het Openluchttheater van het Fort van Hoofddorp.
De culturele agenda Fort van Hoofddorp vind je hier: https://www.fortvanhoofddorp.nl/aanbod

Levend Kwartetspel
Binnenkort kan je kwartetten in en rondom het fort!
Leerlingen worden zich bewust van de waarde van de omgeving en leren de betekenis kennen van de plek waar ze opgroeien. Zowel de functie en de geschiedenis van het forteiland en fortgebouw, maar ook het opdoen van nieuwe herinneringen en de beleving en ervaring binnen het educatieve aanbod, maakt dat een bezoek aan het Fort van Hoofddorp je laat leren op de plek waar het er toe doet, groeien door leren, beklijven door beleven….

Dát is waar het Fort van Hoofddorp zich onderscheidt van en een aanvulling is op reeds bestaande projecten die de geschiedenis van de Haarlemmermeer vertellen. Je kunt er voor of na de schoolvoorstelling leren over de lokale (en landelijke) geschiedenis van de Stelling van Amsterdam, de gangen en nissen van het fort en de twee verdiepingen van de Kazemat bekijken en met onze educatieve games de groepsdynamiek versterken.

Erfgoedjournaal Haarlemmermeer
MeerRadio brengt vanaf 17 januari 2022 iedere 2 maanden de leukste nieuwtjes rond cultureel erfgoed op een eigentijdse manier in beeld. Dat is de opzet van het Erfgoed journaal Haarlemmermeer. Een tweemaandelijks
videojournaal, dat MeerRadio on line aanbiedt.  Gekozen is voor een journaalformule: presentatie vanuit de studio en diverse reportages vanaf locatie. Ook is er een rubriek met tips voor erfgoed-uitjes voor jong en oud. En in elke aflevering staat een vrijwilliger van een van de deelnemende erfgoedlocaties in het zonnetje.

Beluister hiernaast het Erfgoedjournaal Haarlemmermeer >>>

Het Fort bij Hoofddorp is – als onderdeel van de Stelling van Amsterdam – opgenomen op de provinciale monumentenlijst van de provincie Noord-Holland en staat sinds 1996 op de Unesco Werelderfgoedlijst.

Niet alleen als onderdeel van de Stelling, maar ook in vergelijking met andere forten uit de Stelling is het fort een bijzonder voorbeeld van militaire bouwkunst. Het markante Fort bij Hoofddorp (gebouwd tussen 1895 en 1907) is één van de weinige forten met vrijstaande hefkoepelgebouwen en een enkele keelkazemat. De caponnière aan de fortgracht is in deze gietstalen uitvoering uniek, evenals de verlengde poternen die de begane grond met het hoger gelegen terreplein verbinden.

Over het ‘Fortpad’ wandel je langs negen gemarkeerde punten in het cultuurlandschap waarbij de historische en culturele waarden van het fort en de omgeving op directe of indirecte wijze zichtbaar worden gemaakt. De wandeling eindigt in het Openluchttheater waar schoolvoorstellingen kunnen worden bezocht.